جفت گیری زنبور عسل

خودم این مطلب رو خیلی دوست دارم و اولین بار که شنیدم واسم جالب بود…کلا زنبور هارو دوست دارم

زنبور عسل
زنبور عسل

تاحالا به این فکر کردید که این همه زنبور نر تو کندو هست و یه ملکه چه طوری جفت خودشو انتخاب میکنه؟
ملکه وقتی بین 3 تا 5 روز سن داره، دور و بر کندو چرخ میزنه (تو ساعت های گرم روز) و نرها رو بررسی میکنه، نرها تو اون ساعت بیرون از کندو هستن،وقتی که ملکه به سن 7 تا 10 رسید اقدام به جفت گیری میکنه.حالا جفت گیریش به این صورت انجام میشه که ملکه از کندو خارج میشه بین صد متر تا چند کیلومتر فاصله میگیره از کندو و بعد به طور عمودی به سمت بالا حرکت میکنه،همه ی زنبور های نر کندو به دنبال ملکه پرواز میکنند،اولین نفری که به ملکه رسید عمل جفت گیری را انجام میده،وقتی زنبور نر جفت گیری میکنه یه قسمت هایی از بدنش رو تو بدن ملکه جا میذاره.این به همراه انقباض عضلاتش باعث مرگ زنبور نر میشه،زنبور نر بعدی که به ملکه میرسه اول بقایای نر قبلی رو خارج میکنه بعد جفت گیری میکنه، و همین عمل معمولاً تا هشت زنبور نر ادامه پیدا میکنه.ملکه وقتی به کندو بر میگرده آلت تناسلی آخرین نر رو تو بدنش داره،که زنبورهای کارگر ملکه رو تمیز میکنن وقتی که برمیگرده.زمان این فرایند بین 10 تا 30 دقیقه هست.ملکه تا سه روز پشت سر هم ممکن هست برای جفت گیری خارج بشه از کندو،اسپرم هایی رو که ملکه دریافت میکنه تو یه کیسه نگه میداره و تا آخر عمر ازونا استفاده میکنه.

یه فیلم از جفت گیری اونا البته اینجا ملکه اشتباه ارتفاعشو انتخاب کرده و گیر افتاده

یه سری اطلاعات عمومی نسبت به زنبورها از ویکی پدیا:
ملکه:ملکه معمولاً مادر تمامی زنبورهای موجود در کندو است. جنسیت آن ماده بوده و مهم‌ترین وظیفه اش تخم گذاری می‌باشد. ملکه‌ها و کارگرها از تخم‌های لقاح شده و نرها از تخم‌های غیر لقاح شده (هاپلودید) به وجود می‌آیند. طول بدن ملکه بسته به هر نژاد متفاوت می‌باشد. بال‌های آن کوچک بوده و خرطوم آن توانایی جمع آوری شهد گل‌ها را نداشته و درعوض دارای شکمی بزرگ‌تر از ماده‌های کارگر بوده و به طور طبیعی بیش از 5 سال می‌تواند زنده بماند. در زنبورداری تجاری به علت کاهش تخمریزی از سال دوم زندگی به بعد، بیش از دو سال از یک ملکه استفاده نمی‌شود. ملکه عسل در زمان شفیرگی گرده نمی‌خورد و بجای آن ژله رویال مصرف می‌کند و شفیره ای که از گرده تغذیه شود هیچگاه به ملکه تبدیل نشده و کارگر خواهد شد. ملکه تا آخر عمر توسط ژله روآیال تولیدی کارگران تغذیه می شود.
زنبور نر:زنبورهای نر در کندو تنها وظیفه بارور نمودن ملکه را دارند و دارای نیش نمی‌باشند. دارای سر و بال‌های بزرگ می‌باشند. توانایی جمع‌آوری شهد و گرده را نداشته و ۲۴ روز زنده می‌مانند.

زنبور نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت‌به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند. تخمهای بارورنشده ملکه به زنبور نر تبدیل می‌شوند.

One thought on “جفت گیری زنبور عسل”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *